Studenten van Hogeschool Rotterdam kregen de opdracht een verbeterplan te schrijven voor een grote sportartikelenwinkel. De vraag was of het Business Model Canvas daarbij effectief en succesvol kon worden ingezet om de huidige situatie te analyseren en een toekomstige waardepropositie te realiseren.
Aan de hand van de negen bouwstenen van het Business Model Canvas vond de inventarisatie plaats. Deze dienden als basis voor onderzoek, interviews en mysteryshopping. Deze bevindingen werden tijdens een energieke workshop met mede-studenten en mij gedeeld. Er vielen 3 aspecten op waarmee een versnelling in projecten kunnen worden gerealiseerd:
- Kies Eenvoud:
De grote lijn van het Business Model Canvas stelt studenten in staat snelle en doeltreffende analyses te maken. Er wordt heel snel de samenhang tussen processen, geldstromen en toegevoegde waarden gezien. Studenten worden hierdoor enthousiast over de toepassingsmogelijkheden. Het leidt tot snellere analyses, betere conclusies en praktische oplossingsrichtingen.
- Check Direct:
Kan het wel wat daar staat? Past de samenhang nog als je elementen toevoegt. Bij het bekijken van de samenhang tussen de diverse blokken ontstaat direct een checkmoment. Onmiddellijk kun je valideren of het past en klopt wat je als stelling hebt aangenomen.
- Bepaal Waarde:
Centraal in het canvas staat de waardepropositie. Wat doe je hoe voor wie? Mijn ervaring is dat mensen die met het canvas werken het lastig vinden om een goede waardepropositie te beschrijven. Dit is ook een kunst en wie het goed beheerst, zet zichzelf op voorsprong in de markt. Een paar cruciale en eenvoudige vragen kunnen het beschrijven van de waardepropositie vergemakkelijken:
Voor wie?
Begin met de vraag: “Voor wie doe je wat?”. Bepaal je klantsegmenten kort en bondig. Benoem 4 eigenschappen per klantgroep. Meer wordt marketing, minder is te algemeen. Natuurlijk horen hier nog veel elementen bij zoals bijvoorbeeld koopkracht, maar dit is een handzaam en praktisch begin om met een snelle indeling te beginnen.
Vereenvoudig je Waardepropositie:
Bepaal wat je waardepropositie ‘doet’ voor de klant. Welke elementen maken dat de klant krijgt wat hij nodig heeft? Het beantwoorden van die vraag, wat het “doet”, leidt tot eenvoudiger inzicht.
Verdiep je waardepropositie:
Wat een waardepropositie “doet” kun je snel verdiepen. Bijvoorbeeld door als indeling te kiezen voor het:
- oplossen van “pijn “, (bijv. blessures) door deze te bestrijden (bijv. met beter materiaal)
- creëren van “voordeel” (moderne uitstraling) dat je klant blij maakt (hippe sneakers)
- regelen van een “klus” die moet gebeuren. (beter presteren in de wedstrijden)
Op de site van Strategyzer zijn eenvoudige modellen beschikbaar waarmee een “waardepropositiecanvas” kan worden gemaakt. Het opbouwen van een waardepropositie rondom (een van deze) drie thema’s kan daardoor eenvoudiger verlopen.
De studenten gaan verder met het checken van hun conclusies en het maken van aanbevelingen. Ik ben benieuwd waar het toe leidt in het Rotterdamse sportwinkelaanbod!